O projekcie
Domowe Zasady Ekranowe to projekt Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, realizowany od 2021 roku. Powstał jako odpowiedź na coraz większe wyzwania związane z korzystaniem z ekranów.
Naszym celem jest promowanie zrównoważonego korzystania z technologii – tak, aby nie szkodziła ona bezpieczeństwu i rozwojowi dzieci, ani relacjom i zdrowiu całej rodziny.
W centrum projektu znajduje się dbałość o relacje między dziećmi a dorosłymi – to właśnie one tworzą fundament prawidłowego rozwoju i bezpieczeństwa dziecka i zdrowych nawyków w świecie pełnym ekranów. Dostarczamy praktyczne wskazówki i rozwiązania, które pomagają rodzinom zachować równowagę i zadbać o codzienność w duchu uważności, bliskości i umiaru.
Katalog
Sercem projektu jest katalog DOMOWYCH ZASAD EKRANOWYCH , który pomaga rodzinom wprowadzić jasne, wspólnie ustalone reguły korzystania z ekranów. Zasady te można stosować dosłownie – zgodnie z towarzyszącymi im opisami, ale można też potraktować je jako inspirację – punkt wyjścia do stworzenia własnych ustaleń, dostosowanych do wieku dzieci, rytmu życia i konkretnych potrzeb danej rodziny.
EKSPERCI
Proponowane w ramach projektu rozwiązania są regularnie poddawane analizie i aktualizowane, by jak najlepiej czerpały z najnowszej wiedzy naukowej i odpowiadały na zmieniające się potrzeby dzieci i dorosłych.
W pracach nad projektem uczestniczy grono uznanych ekspertów:
dr Aleksandra Lewandowska

Dr n.med. Aleksandra Lewandowska, Konsultant Krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży. Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Od czasu studiów do chwili obecnej zaangażowana w działalność społeczną promującą zdrowy styl życia wśród dzieci i młodzieży, współpracując z fundacjami, stowarzyszeniami, samorządami, przedszkolami, szkołami oraz uczelniami. Od okresu studiów do chwili obecnej zaangażowana również w działalność naukową, zdobywając nagrody i wyróżnienia za prezentowane prace na konferencjach. Autorka i współautorka kilkudziesięciu publikacji. Dydaktyk. Kierownik naukowa szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży. Lekarz praktyk, dla którego praca jest jednocześnie pasją. Pracuje z pacjentami w lecznictwie zamkniętym, ambulatoryjnym i w opiece środowiskowej. Koordynator medyczny Oddziału Psychiatrycznego dla Dzieci, Oddziału Psychiatrycznego Dziennego dla Dzieci i Młodzieży, Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci, Młodzieży i Ich Rodzin, Poradni Psychologiczno-Psychoterapeutycznej Środowiskowej, Programu Koordynowanej Opieki dla Dzieci i Młodzieży z rozpoznaniem Zaburzenia ze Spektrum Autyzmu Szpitala im. J. Babińskiego w Łodzi. Wiceprzewodnicząca Rady do spraw Zdrowia Psychicznego przy Ministerstwie Zdrowia. Członek Rady Eksperckiej projektu „Zdrowe Życie”. Członek Międzyresortowego Zespołu do spraw podstawy programowej przedmiotu edukacja zdrowotna.
dr n . med. Lidia Popek

Specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, pediatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor Sekcji Naukowej Psychoterapii i Sekcji Naukowej Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, psychoterapeutka Psychoanalitycznej Psychoterapii Rodzic – Niemowlę. Prezes i założycielka Polskiego Stowarzyszenia Zdrowia Psychicznego Niemowląt, członek The World Association for Infant Mental Health. Jest pomysłodawczynią Projektu „Siła więzi” Psychoterapii Rodzic-Niemowlę w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii. Konsultant wojewódzki w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży na Mazowszu. Aktywnie działa na rzecz rozpowszechniania wiedzy na temat zdrowia psychicznego niemowląt i małych dzieci oraz zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży.
prof. dr hab. Krystyna Rymarczyk

dr hab. Krystyna Rymarczyk, prof. Uniwersytetu SWPS, dr n. biologicznych, psycholog, neuropsycholog, kierowniczka Katedry Psychologii Biologicznej na Wydziale Psychologii SWPS w Warszawie. Członkini Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Specjalizuje się w tematyce mózgowego podłoża funkcji psychicznych w mózgu, w tym procesów emocjonalnych w okresie rozwoju i dorosłości. Kieruje zespołem realizującym badania dotyczący wpływu neuromodulacji w zaburzeniach regulacji emocji (samookaleczeniach) w okresie adolescencji. Interesuje się także wpływem mediów cyfrowych na rozwój mózgu dziecka oraz bada zależności pomiędzy aktywnością fizyczną a rozwojem poznawczym dzieci. Autorka artykułów opublikowanych w prestiżowych czasopismach z dziedziny neuronauki. Wykładowca i popularyzatorka wiedzy o mózgu.
dr Krzysztof Szwajca

dr Maciej Pilecki

dr hab. n. med., specjalista psychiatra, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży, lider grup Balinta STB, psychoterapeuta i superwizor PTP, kierownik Kliniki Psychiatrii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży UJ CM, kierownik Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Wychowanek i wieloletni pracownik krakowskiej Katedry Psychiatrii. Autor kilkudziesięciu publikacji, rozdziałów w książkach, podręcznikach i monografiach z zakresu psychiatrii wieku rozwojowego, psychoterapii, terapii rodzin, zaburzeń odżywiania się i schizofrenii.
dr Cezary Żechowski

dr n. med. Cezary Żechowski, psychiatra oraz psychoterapeuta dzieci, młodzieży, osób dorosłych i rodzin, członek m.in. Instytutu Psychoanalizy i Psychoterapii, Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej, Naukowego Towarzystwa Psychoterapii Psychodynamicznej, Międzynarodowego Towarzystwa Psychoanalizy Rodzin i Par, Międzynarodowego Neuropsychoanalitycznego oraz Europejskiego Towarzystwa Badań nad Zaburzeniami Osobowości. Aktualnie kieruje Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Szpitalu Wolskim w Warszawie, ordynator oddziału rehabilitacji psychiatrycznej dla młodzieży. Wykładowca m.in. Uniwersytetu Warszawskiego, Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, SWPS, UKSW, Uczelni Łazarskiego. Autor licznych publikacji z zakresu psychiatrii oraz psychoterapii dzieci i młodzieży. Dwukrotny Laureat Nagrody im. Profesora Stefana Ledera za szczególne osiągnięcia w psychoterapii przyznawanej przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Zainteresowania naukowe – neuroafektywne podstawy osobowości, teoria przywiazania, psychoanaliza, psychoterapia, praktyki dialogiczne, psychiatria środowiskowa.
ORGANIZACJA
Kampanię „Domowe Zasady Ekranowe” realizuje zespół Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – ekspertki i eksperci z wieloletnim doświadczeniem w edukacji, profilaktyce i ochronie dzieci przed zagrożeniami cyfrowymi.
Łukasz Wojtasik

Pomysłodawca i lider kampanii.
Ekspert w zakresie bezpieczeństwa dzieci w internecie. Od ponad 20 lat tworzy programy edukacyjne i kampanie społeczne poświęcone ochronie dzieci przed zagrożeniami online.
Zofia Mironiuk

Koordynatorka kampanii.
Specjalistka ds. projektów edukacyjnych w FDDS z wieloletnim doświadczeniem w zakresie profilaktyki zagrożeń dla dzieci w internecie.
Ewa Dziemidowicz

Psychoterapeutka w poradni „Dziecko w Sieci” FDDS.
Ekspertka w zakresie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży online.
Autorka książki „Rodzina i Ekrany” oraz serii podcastów i materiałów towarzyszących kampanii.
Wiktoria Kozłowska

Psychoterapeutka w poradni „Dziecko w Sieci” FDDS.
Pracuje zawodowo z dziećmi i rodzinami z problemami związanymi z korzystaniem z ekranów. Konsultantka i współautorka treści merytorycznych towarzyszących kampanii.
PROMOCJA
Domowe Zasady Ekranowe są promowane nieustannie w ramach działań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Ich upowszechnianiu służą też społeczne kampanie
reklamowe organizowane regularnie przez FDDS we współpracy z zaproszonymi osobami i firmami związanymi z branżą reklamową.
WSPÓŁPRACA
Projekt „Domowe Zasady Ekranowe” realizowany jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet.
Współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.
Strategicznym partnerem kampanii jest Fundacja Orange.
Kampania została objęta patronatem Rzeczniczki Praw Dziecka.